RSS

Bagaimanakah Cara Diet Yang Terbaik




Sebenarnya solan ini sedang bermain di minda kita semua. Apakah diet yang terbaik? Apakah cara menurunkan berat badan yang terbaik dan mengekalkan penampilan kita di luar? Apakah terdapat cara yang mudah bagi membolehkan kita makan apa sahaja dan masih mahu menurunkan berat badan? Jawapan mudah adalah tidak.

Kebanyakkan noktah diet kita telah berakhir pada noktah yang lain dan kita terus merasa kabur dan tidak tahu dari arah mana hendak bermula. Jadi soalan yang masih sama bermain di fikiran adalah, adakah diet yang terbaik? Satu jawapan yang mudah adalah tiada diaet yang terbaik. Tiada penyelesaian jangka panjang penurunan berat badan tanpa tabiat pemakanan yang terbaik dan perubahan gaya hidup. Ia adalah begitu mudah tetapi gagal difahami.

Tetapi berat badan yang ideal dan penurunan berat badan boleh dicapai dan ia boleh dicapai ketika kita mendapatkan kecergasan dan kesihatan kita semula. Apa yang diperlukan adalah minda yang terbaik, perancangan dan dedikasi. Secara ringkas kita perlu mengubah gaya hidup kita dan komited untuk perubahan yang dibuat.

Berikut adalah cara saya untuk menghilangkan 35 kg berat dalam tempoh 10 bulan, sebenarnya saya kehilangan berat perlahan lahan dan secara berterusan. 

  • Hapuskan makanan yang dibeli di pasaraya dan hapuskan makanan yang diproses. Beri tumpuan keseluruhan dari hasil organik. 

  • Hapuskan gula halus. Memang persoalan ini akan banyak ditanya, tetapi ini adalah cara yang terbaik untuk menurunkan berat badan. Kebanyakkan gula halus terdapat terdapat didalam banyak makanan yang diproses bagi mengekalkan kesedapan rasa makanan tersebut. Kebanyakkan makanan yang dibnungkus juga terdapat banyak gula halus yang mungkin akan mengejutkan anda apabila membaca kanduangan gula di peket tersebut. Apa yang penting adalah cuba hapuskan makanan yang mengandungi gula halus di dalam senarai diet anda.

  • Hapuskan makanan putih yang diproses dan beralihlah tabiat pemakanan kepada biji bijian seperti beras perang, bijirin dan lain lain lagi. 

  • Jauhkan diri anda dari lemak tepu dan jauhilah dari makan makanan segera, makanan segera yang dibakar, dan makanan ringan. Cuba ambil makanan yang mengandungi lemak tak tepu seperti minyak zaitun.

  • Masak dari awal waktu, pengurusan masa yang diperlukan bagi memasak makanan yang sihat walaupun ia mengambil masa yang agak lama tetapi itulah caranya untuk anda mengenali bahan apakah yang anda masak dan bahan yang anda akan makan.


Inilah lima langkah asas yang penting untuk kesihatan yang baik dan mengurangkan berat badan. Apa yang penting perubahan ini akan dirasa secera perlahan lahan. 

Kunci perubahan pada diet anda adalah mengurangkan makanan yang diproses dan kembali ke makanan semulajadi atau makanan organik....

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS